Monday, September 8, 2008

"Adik mengalami keadaan yang menyeksakan.."






Assalamualaikum... Photobucket Image HostingKawan-kawan apa khabar? Izzayyik? Harapan semoga kalian semua ceria-ceria dan "manja-manja" di pangkuan mama dan baba..Photobucket Image Hosting


Baru-baru ni Syathibi tidak sihat. Hampir seminggu saya demam. Photobucket Image HostingKali ini memang teruk... Badan saya menjadi lemah dan tidak mampu bergerak. Saya sedari hal ini apabila bangun dari tidur suatu pagi. Hari itu saya tidak seperti selalu... untuk merangkak pun tidak mampu apatah lagi berdiri.. Kaki dan tangan tidak daya untuk diangkat. Tubuh saya seakan terkulai persis tumbuhan yang tidak disirami air.. Ohh..! Begitu mengharukan. Riak kesedihan muncul di wajah saya. Hanya boleh berpaling ke kiri dan kanan sambil berbaring. Lagu nyanyian saya adalah tangisan sakit kepala.


Kasihan abi.. Kasihan ummi.. Tidak pernah merungut dalam menjaga saya. Tambahan pula waktu itu ummi dalam fatrah peperiksaan. Sunnguh berat dugaan untuk ummi. Lebih-lebih lagi sebelum saya demam saya mengalami sembelit. Pilu hati ummi melihat saya menangis untuk membuang air besar. Seketika, saya merasakan ada titisan-titisan panas suam gugur jatuh di atas bahu saya. Ummi, Syathibi tidak sengaja membuatkan ummi menangis bersama tetapi kesakitan tika itu tidak mampu ditanggung oleh kudrat Syathibi yang kecil ini.


Untuk beberapa hari ummi mengkhabari yang saya berak berdarah. Kata ummi," Sabarlah sayang...esok kamu akan sembuh.." diselangi dengan senyuman kelat ummi. Ummi menyuapkan saya "zabadi" (yogurt) bercampur madu yang abi belikan supaya saya lawas membuang air besar. Seketika kemudian saya terkentut diiringi teranan yang tidak dapat ditahan-tahan lagi. Saya tidak putus asa meneran dan meneran sambil dibantu ummi. Akhirnya saya berjaya mengeluarkan berketul-ketul najis lama selama beberapa hari tidak dapat membuangnya. Saya merasakan tubuh saya lemah diikuti dengan demam keesokan harinya.


Seperti biasa ummi dan abi melumurkan jus asam jawa di kepala agar lekas kebah. Keadaan menjadi semakin tidak selesa kerana gusi bawah saya berasa sangat gatal. Lalu saya menggunakan lidah saya untuk menggaru. Waktu itu saya dapat merasakan ada satu benda keras melekat di gusi. Ingin saya buang dengan lidah tetapi tidak berjaya. Ummi dan abi cuma tersenyum pada saya sambil mengintai-ngintai mulut saya lalu tertawa. Saya amat sakit hati dengan mereka lalu merapatkan bibir apabila jari ummi dan abi menghampiri mulut saya. Saya tutup kemas-kemas namun saya tidak dapat menghentikan tawa mereka. Apa yanng lucu???


Hehe.. rupanya saya tumbuh gigi..!


Photobucket Image Hosting Kini usia saya dua hari lagi masuk tujuh bulan. Kawan-kawan, doakan saya sembuh ye?!