Thursday, August 7, 2008

Syathibi rindu......


Sekiannya Syathibi tidak pernah menjejakkan kaki di tanah bumi Malaysia. Kata ummi abi di Malaysialah duduknya bangsa Melayu dan keturunan saya. Lebih-lebih lagi nenek,atuk, tok, dan tokwan. Semuanya sedang menunggu rindu akan kepulangan si kecil Syathibi. Saya juga rindukan mereka semua. Pada bulan 4 yang lalu tok dan tokwan sudi menziarahi saya di bumi ardhul kinanah ini.

Saya amat gembira sekali dan tidak lupa pula saya mempersembahkan aksi saya pada masa itu. Apabila dibaringkan segera saya mengangkat kepala dan bahu seolah-olah ingin terus bangun bermain bersama MakNdak waktu itu. Mak Ndak tidak pernah lekang menemani saya menukar lampin, membasuh, mandi dan memakaikan pakaian untuk saya. Tidak lupa juga buat tok dan tok ayah yang menghadiahi saya pakaian baru yang cantik sekali. Baju berwarna kundang yang dihiasi kucing comel di tepi baju serta seluarnya sering saya pakai. Sungguh selesa saya menyarungnya.

Dua orang TokLong saya juga tidak terkecuali. Berderai ketawa saya apabila dihagah mereka berdua. Sungguh mencuitkan hati saya dengan wajah-wajah lucu mereka.Paling tidak lupa kenangan paling terindah sekali dalam sejarah hidup sabagai "baby comel" ialah berak di atas toknek yang juga ikut serta rombongan bersama tok dan tok ayah. Walaupun kudratnya tidak segagah usia mudanya saya kagum dengan toknek yang mahu melihat saya di sini. Hadiahnya, saya memberikan kenangan indah itu untuk toknek imbaskan di kala masa senjanya. Habis ribaan toknek penuh dengan najis kuning saya. Sungguh tidak sangka waktu itu betul-betul saya puas meneran setelah tiga hari saya tidak dapat melepaskannya. Kali itu memang melucukan.

No comments: